Proč zastupitelé souhlasili s tím, že v obcích budou vodu prodávat cizinci? Jaké měli informace?

Rozhodování o vodě často probíhalo mimo zastupitelstva. Kde byly instalovány tzv. provozní modely, tzn. došlo k vyvedení zisku z vody do ciziny, tam toto navrhli "politici", v roli Trojských koňů. Seděli ve vodárně a ve vedení velkých měst a pracovali skrytě pro koncern. Dnes je najdete v orgánech firem koncernů.


Máte ve vodárně v regionu strategického investora nebo klasický nemravný tunel?

Privatizace okresních vodáren či prodeje a zisků z vody v ČR by dávala smysl, pokud by ekonomické ukazatele na straně nákladů prokazovaly následnou nižší zainteresovanost veřejného sektoru, obcí a lidí na jejich financování a naopak na straně výnosů přinášely veřejnému sektoru lepší výsledky. Nic podobného se nestalo.

To, co se realizovalo v řadě vodáren během posledních 15 let, je často spíše ukázkový tunel, díky kterému veřejný sektor přišel o zdroje z výdělečné provozní činnosti, i o možnost čerpat dotace z EU. Veřejný sektor se navíc stal zcela závislý na koncernech.

Pravda, která překvapí, ale je třeba ji znát

Kolem většiny vodáren v České republice proběhl pokoutný proces. V podstatě šlo o klasický tunel, spojený s manipulacemi a korupcí. Na protiprávní činnosti se podíleli „politici", kteří budoucí negativní dopady znali. Působili totiž na radnicích a současně v městských vodárnách.

Řadu z nich najdete v orgánech různých firem koncernů nebo na placených postech vodárenských sdružení, které koncerny ovládají. Většina již v politice nepůsobí, proto odměna za "věrnost koncernu" není vidět.

Koncerny si jdou pro peníze od lidí často metodami, které jsou nezákonné. Firmy, které se u nás pokouší instalovat své penězovody mezi vodu a městské vodárny, jsou často stejné a mají stejné cíle i "know-how", jako v zahraničí ,viz. kauza Gorila na Slovensku.


Prodává Vám v regionu vodu zahraniční koncern?

Pak si ověřte, zda místo veřejné služby není jediným cílem obchodu s vodou pumpovat co nejvíce peněz od lidí a od města na účty majitelů koncernů (viz. příklad Braunschweig). Často zjistíte, že obcím zůstaly všechny povinnosti, jaké měly před příchodem údajných "strategických investorů". Mají vše, kromě peněz a kontroly nad peněžními toky z vody.

Údajný "strategický investor" neinvestuje, ale inkasuje zisky a povinnost financovat obnovu vodárenské infrastruktury nemá. Má povinnost posílat peníze od lidí na účty majitelů koncernů, kterým se vodárenský management zodpovídá.

Priorita koncernů při obchodování s vodou je:

  • zisk na účtech majitelů koncernů

Prodává Vám v regionu vodu městská smíšená vodárna, která vlastní trubky a sama je provozuje?

Pak je obchod s vodou nastaven ve prospěch měst, obcí a státu. Vodárny plní cíle, které stanoví samosprávy a hájí priority měst a obcí. Zájmy koncernů neřeší, ani na ně nemusí brát žádný zřetel. Nic z toho, co koncerny preferují, dělají a jsou schopny prosadit a ovlivnit, nemusí zástupci měst, obcí a státu řešit, protože je mezi lidi a městskou vodárnu nepustily.

Základní priority měst a obcí při obchodování s vodou jsou:

  • obnova a rozvoj vodárenských sítí
  • ochrana vodních zdrojů a životního prostředí
  • zdraví občanů a čistá voda
  • sociální smír a rozumná cena vody
  • obrana a bezpečnost státu

Video: Falešné sliby, lživé informace, manipulace se zastupiteli a předání zisků z vody koncernům.


Srovnání vodáren v rukou měst a v rukou koncernu z pohledu rozpočtů obcí, čerpání dotací a cen vody

Ne všude byly vazalské smlouvy uzavřeny. V řadě regionů rozumní a slušní zastupitelé vodu a městské vodárny ubránili. Díky tomu je dnes možné porovnat, pro koho obchod s vodou funguje. Zda je "privatizace" velká lumpárna nebo pro města a lidi výhodný ekonomický zázrak.

Pardubice

obchod s vodou v rukou

městského Vaku Pardubice

  • Prodejce vody: Vak Pardubice
  • Vlastník sítí: Vak Pardubice
  • cena vody 2004: 47,52 Kč/m3 vč. DPH
  • Pokus vyvést zisky z Vaku: 2005 - neúspěšný
  • Dotace z EU: ANO - čerpá Vak Pardubice

Pardubice - města

cena vody 2016: 81,70 Kč/m3 vč. DPH


Hradec Králové

obchod s vodou v rukou

zahraničního koncernu Veolia

  • Prodejce vody: Královéhradecká provozní
  • Vlastník sítí: Vak Hradec Králové
  • cena vody 2004: 45,00 Kč/m3 vč. DPH
  • Pokus vyvést zisky z Vaku: 2005 - úspěšný
  • Dotace z EU: NEčerpá Vak H. Kr. ani obce

Hradec Králové - fr. Veolia

cena vody 2016: 95,35 Kč/m3 vč. DPH 


Soud v Pardubicích

I v Pardubicích se několik "politiků" pokusilo předat obchod s vodou zahraničnímu koncernu. V Pardubicích jejich protiprávní jednání ukončil soud, na který jsem se obrátil. Společně s rozumnými zastupiteli a soudci jsme rozkryli protiprávní manipulace a vodu i vodárnu ubránili.

Obchod s vodou zůstal ve Vaku Pardubice, tzn. výhradně v rukou měst a obcí. Prioritou je veřejný zájem, obnova trubek v regionu a ne peníze lidí v zahraničí. Investice v regionu financuje převážně Vak Pardubice a o to více peněz zůstává v rozpočtech obcí.

Zde máte důkaz

Soud v H. Králové

Na soud jsem se obrátil i v H. Králové. Zde soudce odmítl provést řádně důkazy, souvislosti nepřezkoumal a žalobu zamítl. Povrchnost jeho "práce" dokazuje řízení České národní banky, která v rámci dohledu nad kapitálovým trhem protiprávní jednání kolem privatizace Vaku Hradec Králové shledala. Pokuta ČNB udělená vedení Vaku H. Králové bohužel není rozhodnutí soudu o ukončení protiprávní "privatizace". Lidé na jednání soudce a vedení vodárny roky doplácí.

Dopady na města, obce a občany

Od roku 2008 má H. Králové vodu vždy dražší než Pardubice. Rozdíl se stále zvyšuje. V roce 2016 je 13,65 Kč/m3. Slibovaný inflační růstu cen vody v Hradci byla lež. Vak H. Králové díky smlouvě s Veolií nemůže čerpat dotace z EU a desítky miliónů vybrané od lidí za vodu tečou do zahraničí. Městské vodárně Vak H. Králové šéfuje člověk, kterého léta platí koncern.

Co o mě říkají vodaři?

MUDr. Michal Chromec

"My se známe díky vodárnám nebo díky vodárenství. Myslím, že to bude přes dvanáct roků. Jak jsem tady tohoto člověka poznal? Když jsem se spolu s dalšími lidmi začal bránit tomu, aby se s našimi vodárnami stalo to, co se stalo s jinými. Zoufale jsem hledal argumentaci. Některé věci jsem sice byl schopen vypočítat, ale bylo lepší, když čísla poskytne inženýr, ne doktor. Tak jsem inženýra hledal a našel. Aniž bych ho vyzval, tak jsem dostal text, který přesně odpovídal mým potřebám a propočtům. Byl od inženýra Novotného.

MUDr. Michal Chromec, předseda představenstva Vak Přerov, a.s. a člen zastupitelstva města Přerov